ISKOLÁNK mint szakmai, szakértői csoport VEZETŐJE: DR. KOLLÁR JÓZSEF PHD filozófus, esztéta, művészetkritikus
Dr. Kollár Iskola Budapest, az alapító, PhD Dr. Kollár József hozzájárulásával kialakított szakmai szakértői közösség, mely a Magyar Coachszövetség 2008. tagja, szolgáltatásainak és programjainak képviselője.
Kollár József ( Budapest , 1961 . szeptember 20. ) filozófus, esztéta, mester coach, a Magyar Coachszövetség alapítója, szakmai vezetője, az International Association of Coaching and Mediation EuCh elnöke.
1987-ben magyar-történelem szakon végzett az Eötvös Loránd Tudományegyetemen. 1991-ben ugyanott filozófia szakos diplomát, 200-ben doktori fokozatot szerzett.
Fokozatok Magyart-történelem szakos diploma ELTE, 1987.
Filozófia szakos diploma, ELTE, 1991.
Dr. Univ. ELTE, 1995.
PhD, ELTE, 2001. (filozófiatudomány)
1989-től 1991-ig a Sopron úti Általános Iskolában tanított magyar nyelvet, irodalmat és történelmet. 1991 és 1999 között a Teleki Blanka Közgazdasági Szakközépiskola és Gimnázium tanára volt. 1998 óta oktat a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Karán. Élt és kutatott a skóciai Edinburghben. 2007-ben a Magyar Coachszövetség szakmai vezetője lett. A Mentofaktúra című folyóirat főszerkesztője. Kutatómunkája során kidolgozta az ontológiai coaching és mediáció módszertanát. Nevéhez fűződik az azóta már ismertté vált cselekvésközpontú, másképpen ontológiai alapú coaching és mediáció. Munkájával megalapozta és lehetővé tette a hazai life coaching oktatását. 2011-től az International Association of Coaching and Mediation elnöke.
Nős, három gyermek édesapja: Nóra (6), Bálint (15), Dávid (19)
Írásai: önálló kötetek, fordítás, cikkek, tanulmányok (válogatás)»
Kiűzetés a Gutenberg téri galaxisból. Budapest, 1997, Seneca.
Hattyú a komputer vizén (Posztanalitikus elme- és művészetfilozófia; kognitív tudomány). Piliscsaba, 2000, Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Kar.
A távol- és jelenlét esztétikája Tót Endre művészetében / Aesthetics of Presence and Absence in Endre Tot's Art. Budapest, 2003, Új Művészet.
Vízen járni. A válságkezelés filozófiája. Budapest, 2010, Mentofaktúra. ISBN:978-963-06-8867-4
Fordítás
Richard Shusterman: Pragmatista esztétika. Budapest-Pozsony, 2003, Kalligram. 512 o.
Cikkek, tanulmányok
A mesterséges perspektíva ontológiai helye a reneszánszban és most / The Ontological Position of Artifical Perspective in the Renaissance and Today - In Peternák Miklós és Erőss Nikolett szerk. Perspektíva /Perspective, Műcsarnok / C3 - 2000, 309-317 o.
Saját nyugat (utószó) in Richard Shusterman, Pragmatista esztétika Kalligram Kiadó, Budapest-Pozsony, 2003
Naturalizált művészetfilozófia. A nyolcvanas és kilencvenes évek magyar művészete: történet és elmélet Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete, Budapest, 2003, 165-185 o.
Az empátia mint analógia (kognitív modell) in. Pléh Csaba, Kampis György, Csányi Vilmos szerk.: Az észleléstől a nyelvig Gondolat, Budapest, 2004, 172- 193 o.
Gyilkosság a karteziánus színházban? (Hume és a kognitív tudomány). Magyar Pszichológiai Szemle, 1997-1998. 1-4. sz. 19-40. o.
Egy intelligens nagynéni villával eszik? (Hume és a klasszikus kognitivizmus). Magyar Filozófiai Szemle, 1998. 1-3. sz. 71-104. o.
Álmodnak-e a diákok elektromos tanárokról? (Esztétizált etika evolúciós nézőpontból) Re-produkciók : Elméleti írások és elemzések a kortárs művészetről / szerk. Markója Csilla. - Budapest : Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete, 2005, 23-39. o.
Agyak a tartályban, a Mátrix és a vallási tapasztalat in Mezei Balázs szerk. Az értelemig és tovább, Szent István Társulat, Budapest, 2006.
Posztmodern én- és tudásgyár in Balogh Gábor (szerk.) A gondolkodás új útjai, Gondolat, 2006.
Az áramlások terei (Az épület mint szobor, a szobor mint épület) -Szobrászat és környezet - Magyar Szobrász Társaság, Budapest, 2006.
Ki fél a kövér szerdáktól? (Az aspektuslátás, a másodlagos jelentés, valamint a seeing-as, a seeing-in és a stílus). Magyar Filozófia Szemle, 2001. 3. sz. 399-415. o.
Tükörország narcisszuszai (Elme- és művészetfilozófia az evolúció virtuálfényében). In Evolúció és megismerés. Szerk.: Kampis György - Ropolyi László. Budapest, 2001, Typotex. 239-255. o.
Digitális Nietzsche (Nietzsche és a kognitív tudomány). Életünk, 2004. 702-712. o.
Légy spontán! A kettős kötés logikája. Budapest, 2011, Magyar Filozófiai Szemle, 2011/1, 63-76.
A magányos iPadező álmodozásai. Budapest, 2011, Balkon, 2011/9 8-14.
Munkássága Oktatott tárgyak, kutatási terület, tudományos tagság »
Oktatott tárgyak az egyetemen:
nyelv- és elmefilozófia, logika, vallásfilozófia, filozófia és film, filozófia és science fiction, pragmatizmus, újkori filozófia, művészetfilozófia, ismeretelmélet, tudományfilozófia, kognitív tudomány, kommunikáció, érvelés és vitakultúra, etika
Kutatási területek:
Információs társadalom
Információs társadalom multidiszciplinális vizsgálata
Posztmodern identitás
Digitális művészet és filozófia
Mesterséges intelligencia
A kiborg dilemmája
Újmédia-kutatás
Kommunikációelmélet Informális logika
Meggyőzés és manipulálás
Döntéselmélet
Művészetfilozófia Film és filozófia: A film mint legfontosabb kulturális interface
Filozófia és science fiction (cyberpunk)
Filozófia és irodalom
A művészet definíciója
Elmefilozófia A személy azonosságának problémája
Externalizmus vs. internalizmus
Intencionalitás
Vallásfilozófia Angolszász analitikus vallásfilozófia
A vallás kognitív tudománya
Ösztöndíjak és pályázatok Irodalmi támogatás, Soros Alapítvány-1997
Visiting Research Fellowship, University of Edinburgh- 2002
The Andrew W. Mellon Research Fellowship, IASH, Edinburgh- 2003
Pragmatista esztétika, Felsőoktatási Pályázatok Irodája- 2003
Tudomány az oktatásban, Pro Renovanda Cultura Hungariae Alapítvány- 2004
Informális logika, HEFOP- 2005
Egyéb szakmai tevékenység Magyar Filozófia Társaság
Hume Society
Ajánlások a COACHNAK Komócsin Laura ACC (ICF magyarországi exelnöke) és Barnóczki Annamária nemzetközi ACC-fokozatú coachok ajánlásai »
Barnóczki Annamária nemzetközi ACC-fokozatú coach ajánlása.
Üzenet
A hétköznapi ember számára (kizárólag józan észre alapozó mindennapi gondolkodásban) a tudomány, a művészet és a valóság észlelésének legtöbb verziója eltér attól az ismerős, otthonos világtól, amelyet a tudománynak, a művészetnek, illetve saját túlélési gyakorlatainak törmelékeiből tákolt össze. Gyakran ezt a tákolmányt nevezik valóságnak, és aki ebben a realitásban otthonosan mozog, azt két lábbal a földön álló, gyakorlati embernek. Az ilyen hevenyészetten összedobált világmagyarázat nem más, mint maga a nagybetűs Bullshit. Vagyis az "utca embere" nagyon is ingoványos talajon jár, amikor határozott léptekkel, vagy gázpedálra nőtt lábbal halad (hiper)racionálisnak tűnő, huszonegyedik századi céljai felé.
A művészet a fikció birodalma, a tudomány pedig a mérhető valóság megismerésének eszköze. A fikció- és a valóság-törmelékek világa pusztán bullshit-realitás. Szükségképpen gyakori elakadásokhoz, emiatt kudarcra, tévútra, értelmetlen bolyongáshoz vezet.
Tovább»
Arra a kérdésre, hogy egy kitalált és egy valóságos történet között mi a különbség, a széles körben elfogadott válasz az, hogy a fikcionális történet elbeszélője képzeletbeli szereplőkkel, helyekkel, eseményekkel dolgozik. A fikcióban létrehívott személyeket, helyzeteket, eseményeket átfogó vízió, más néven világleírás (ontológia) fogja keretbe. Shakespeare Hamlet című darabjának olvasása alapján igaz módon állíthatjuk Opheliáról, hogy szerelmes volt Hamletbe, és szenvedett miatta, miközben világosan tudjuk, hogy ilyen ember a valóságban nem létezik. Vagyis Ophelia nem valóságos személy, nem lehet találkozni vele, megvigasztalni, megmenteni, elcsábítani Hamlettől stb. Ellenben Ophelia fikcionálisan létezik, pontosan úgy, ahogy Shakespeare megírta. Az "Ophelia" név egyetlen valóságos személyt sem jelöl szó szerint, viszont metaforikusan minden reménytelen szerelmesre illik, aki majdnem vagy igazából belehalt bánatába. Ophelia, szemben a változó valóságos személyekkel, örökre olyan marad, amilyen a Hamlet című darabban volt. Ahányszor elolvassák, mindig pontosan azonos szereplőkkel, helyekkel és eseményekkel szembesülnek az éppeni befogadók. A különféle lehetséges értelmezések ellenére a megértés, felfogás szintjén mindig azonos marad önmagával, vagyis nem változik.
Az "utca emberének" törmelékekből létrehozott valóságával szembe áll a tudomány által megragadott realitás, ami gyakran illúzióromboló, ezért belátjuk, gyakran nem túl népszerű. "Szerencsére" száraz és bonyolult ahhoz, hogy veszélyeztesse a bullshit-valóságot. Nem köti le úgy a figyelmet, mint az egyszerű és nagyszerű válaszok olcsó, de mutatós termék-kavalkádja. A bullshit-realitással szemben álló valóság nem más, mint az, amit az összes szakértő tudása alkot, képvisel, reprezentál. Egészen könnyen belátható tehát, hogy a személyközi kapcsolatokban jelentkező válságok megoldásában is szakemberre van szükség, azaz mediátorra.
A különféle pszichológiai iskolák szakértői arra kivétel nélkül rájöttek, az utca emberének arra a kérdésére, hogy "Ki vagyok én?" nem adható olyan kendőzetlen és egzakt válasz, mint arra, hogy mi a vörösbegy. Miért nem? Azért mert a kérdést feltevő Én a mai felfogás szerint inkább tekinthető a tudattalan rendszer szóvivőjének, mint irányítójának. Vagyis érdeklődése nem őszinte: egyáltalán nem vágyik arra, hogy "ábrándjai felhőit" vagyis bullshit-realitását szétlőjék a tudomány rakétáival.
Nézzünk egy konkrét példát! Sokan közülünk nem tudják megkülönböztetni a szilfát a bükktől, vagy az aluminiumot a molibdéntől. Ha számunkra fontos a különbségtétel, akkor nincs más lehetőség, mint szakemberhez fordulni. Az utca embere egyetlen jó ismérvvel sem rendelkezik a madarak megkülönbözetését illetően, míg egy madárszakértő számára megalázón könnyű feladat megkülönböztetni a vörösbegyet a bölömbikától. A szakértő számára mást jelent a "vörösbegy" szó, mint számunkra, akik csak azt tudjuk róla, hogy madár és vélhetően vörös a begye. A szakértők tehát máshogy használják ezt a szót. A szakértők szakértői szóhasználatuk révén ragadják meg a valóságot.
A bullshit-realitás sajátossága ugyanis az, hogy minden információt magába szív, és (akár egy fekete lyuk a fényt) nem engedi ki magából. Válsághelyzetben sokszor nem látunk tovább az orrunknál. Könnyen előadódhat az is, hogy egyébként mediátor végzettségű személy is mediátor közvetítésére szorul magánemberként. Ha a focibíró beáll játszani, többé nem rendelkezik ugyanazokkal a kompetenciákkal (adottságokkal), amikkel korábban: elveszítette a felhatalmazását a bíráskodásra, nem látja már be a pályát, stb. Nem szégyen tanácsot és útmutatót kérni, sőt! Ez az önmagát kontrolláló, kontrollálni tudó, felnőtt ember magatartása.
A bullshit-valóság egyébként nem szükségképpen működésképtelen, akkor van a baj, amikor különféle okokból változtatni kell rajta. Szakmai ismeretek, tudás nélkül légüres térben mozgunk, szakszerű munka helyett olcsó fusival kell megelégednünk.
ifjúsági
design felsővezetői
továbbképzés KIM MESH
párterápia vezető Kollár
végzés gyermekvédelem
házassági mediátorok
budapesti terápiás non-profit
Dr mentor időgazdálkodás
megcsalás apasági body
önismeret cikkek VII
pszichológusok felkészülés
karrier csalás krízis
csoportos gyermekelhelyezés
döntésmenedzser akkreditáció
kezelő mentalizáció
Association közvetítő
évforduló bírság válságkezelés
nyelvi kapcsolat ontológia
and gyermekvédelmi lifelong
banki életvezetés lista
válás hatósági tanár
pszichiáter skizofrén
támogató kriziskezelés
konfliktuskezelés bíróság
pszichoterápia minőségi
felügyelet kötelező
Déri gyerek coansutation
mediation cikkajánló
body kamasz Budapest
tudományok per coaching
ügyvéd szexuálterápia
menedzser filozófia
döntésmenedzser kezelés
szerződéskötés biblioterápia
gyerekvédelmi segítő
szexuális pszichiátriai
mediáció válság elfogadott
európai EU humántanácsadó
műhely felnőttképzés
alapítvány life akkreditált
Mediation patológia
házasság Coaching felügyeleti
coachok pszichológus
gyász kurzus önmarketing
támogatás thalent házassági
folyamatos profit tudományos
keresetlevél sors fórum
interim based hűség
gyűlés folyamat egyezségkötés
program Iskola ügyelet
business pszichológiai
döntéshozatal ügyvédi
levél konfliktus döntésmenedzsment
ítélet siker MBA managerek
learning menedzserképzés
Kollárné döntés brand
teológiai pszichoterápiás
családterápia vallás
közvetítés hűtlenség
cikk anyaság felsővezető
reziliencia IRM kreatív
gyerekvédelem önismereti
könyv mentoring tolerancia
könyv magyar terápia
hatóság leader értekezlet
teamcoaching közösség
manager NLP iroda gyermek
szülő folyamatcoaching
könyvajánló ülés életvezetési
verbális gyorsssegély
segítségnyújtás szektor
felkészítő borderline
szellemi közösségi egyesület
HR self doktor vezetői
szerződés névjegyzék
Krisztina exkluzív team
járni language folyamat
executive minőség munka
consulting profitszféra
IACM döntésmenedzsment
kapcsolatügyeleti patologikus
szünidő nyelvű Akadémia
Mentofaktura éjszakája
marketin erőszak modern
mediátor therapy vallási
coach of menedzserek
kredit végzet egyezség
kreativitás
Dr. Kollár Iskola Budapest, az alapító, PhD Dr. Kollár József hozzájárulásával kialakított szakmai szakértői közösség, mely a Magyar Coachszövetség 2008. tagja, szolgáltatásainak és programjainak képviselője/ Székhely: Hungary, 1102 Kőrösi Csoma S. u. 6.b., 2.em. 24.
A honlap tartalmáért a Magyar Coachszövetség 2008. felelős. A honlap fenntartója: Magyar Coachszövetség Alapítvány (Magyar Coachszövetség 2008.) 01035-2010 számon regisztrált felnőttképzési intézmény
bejegyzés: 15Pk.60175/2008/4. 2008.09.03., adószám: 19335441-1-05
Tel.: +36 70 6313311 | Információ az Iskoláról | coachkepzes@gmail.com Az oldalak tartalma a szellemi tulajdonjogot megillető jogvédelem alatt áll. Tilos másolni, a szöveget részben vagy egészben átalakítani, parafrázisát, értelmezését adni, a szerzők engedélye (PhD Dr. Kollár József kifejezett írásbeli hozzájárulása) nélkül idézni.
A
weboldal megjelenítésével és működésével kapcsolatos
kérdéseivel, problémáival forduljon az oldalakat
karbantartó webmester-hez.
shs webdesign
www.erelversoft.hu
custoMMade by eReLverSoft 2012
"Coaching a 21. században."
HR Portál
"Az ELTE Társadalom-
és Szervezetpszichológia Karán végzett
2011. évi felmérés szerint a magyarországi
legismertebb és legnevesebb 60 coach
közül 8 a Dr. Kollár Coaching Iskolacsoportból
került ki.
Ezt az átütő eredményt egyetlen
másik iskola sem tudta elérni."
"Kollár József különös nyereség a magyar szellemi életben..."
Prof. Pléh Csaba, akadémikus
""... Déri Krisztina jelentős munkát végzett a (...) szervezeti és vezetési kultúra fejlesztése terén."
Prof. Kálmán Erika, intézetigazgató
"Elgondolkodtat, cselekvésre ösztönöz és új utak kipróbálására indít."
Dr. Rusznák Tamás, az Állami Bankfelügyelet exelnöke, egyetemi oktató, a Dr. Kollár Iskola volt hallgatója
"A szakmai minősítéseik
is kiválóak. Feltételezésem szerint
az intézményben folyó oktatás nemkülönben...
biztosíthatom arról, hogy nyomon követem
eredményeiket, és fejlődésüket, mert
minden tekintetben értéknek tartom azt,
amit alkotnak."